کشــــــــــــــــــکول

همه چی اینجا پیدا میشه

کشــــــــــــــــــکول

همه چی اینجا پیدا میشه

گورستان جدید ژایتخت به نقل از فارس

تهرانی‌ها، به دستور مقامات تا اطلاع ثانوی نمیرید

خبرگزاری فارس: مثل خیلی کارهای دیگرمان تصمیم گیری در مورد گورستان تهرانی‌ها به دقیقه 90 نزدیک می‌شود، بهشت زهرا تا یک ماه آینده پر می‌شود و هنوز مسئولان بر سر ساخت خانه ابدی‌ پایتخت نشینان به توافق نرسیده‌اند اما مرگ که متوقف نمی‌شود.

در ادامه مطلب بخوانید

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، چند سالی است موضوع نبود جا برای دفن اموات در تهران مکرراً از سوی مسئولان مطرح می‌شود.
شهرداری تهران که متولی رفع این معضل در کلان‌شهر تهران است چندین نقطه را برای احداث گورستان در تهران در نظر گرفته است. یکی از این نقاط، ادامه توسعه فعلی بهشت زهرا در جنوب تهران، دیگری ساخت گورستان در گرمدره (غرب تهران) و همچنین احداث گورستان در منطقه تلو در شرق پایتخت بود.
مسئله این است که هیچ کس راضی نیست مرده‌های تهرانی را بپذیرد، باقر شهری‌ها می‌گویند 40 سال از مرده‌های تهرانی‌ها پذیرایی کرده‌ایم و دیگر بس است.
گرمدره‌ای‌ها که در حال حاضر جزء کرج محسوب می‌شوند، می‌گویند: مرده‌های تهرانی‌ها نباید در کرج دفن شود.
ساخت گورستان در شرق تهران هم که آخرین تیر ترکش شهرداری تهران بود، دیروز به سنگ خورد؛ چرا که سازمان محیط زیست رسماً مخالف خود را با ساخت گورستان در «تلو» اعلام کرد.
حال تکلیف مرده‌های تهرانی‌ها چیست؟ جواب این است، تهرانی‌ها تا اطلاع ثانوی برای مردن صبر کنید؛ زیرا هنوز مسئولان بر سر ساخت محل زندگی ابدی شما به توافق نرسیده‌اند.
کلان‌شهر تهران با 8 میلیون جمعیت فقط یک گورستان دارد و آن گورستان نیز ظرف یک ماه آینده پر می‌شود و مرده‌های تهرانی در صورت عدم ساخت گورستان جدید بر روی زمین خواهند ماند.

*مدیر عامل بهشت زهرا: موضوع کمبود جا برای دفن اموات به من ربطی ندارد

محمود رضاییان که مدیر عامل سازمان بهشت زهرای شهرداری تهران است، درباره مخالفت صریح محیط زیست با ساخت گورستان در منطقه «تلو» می‌گوید: این موضوع به من ربطی ندارد و باید مسئولان پاسخ دهند.
وی اضافه کرد: به من زمین بدهند، من هم گورستان می‌سازم.
اما این مسئول شهرداری تهران در جای دیگر خبر می‌دهد که گورستان جدید تهرانی‌ها در سرخه حصار ساخته می‌شود.
مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران می‌افزاید: نگران نباشید در دقیقه 90 مشکل کمبود جا برای دفن اموات در تهران بر طرف خواهد شد.

*نامه مخالفت صریح محیط زیست با احداث گورستان «تلو» امروز ارسال می‌شود

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران، احداث گورستان در «تلو» را مطابق طرح جامع تهران می‌داند و آن را تصویب شده اعلام می‌کند اما کمی آن طرف‌تر داریوش گل‌علی‌زاده، معاون محیط زیست استان تهران می‌گوید، نامه‌‌ای را مبنی بر اعلام مخالفت صریح محیط زیست با احداث گورستان در «تلو» تهیه‌ و امروز به شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران ارائه خواهیم کرد.
گل علی زاده درباره استدلال‌های ذکر شده در این نامه برای جلوگیری از احداث گورستان جدید در «تلو» می‌گوید: یکی از این موارد، بحث ترافیکی منطقه است که محور جاده شمال و لواسان است. از سوی دیگر منطقه «تلو» در حوزه آبریز سد ماملو است.
وی در ادامه می‌افزاید: از دیگر مشکلات موجود در منطقه «تلو» عمق 30 تا 120 متری آب زیرزمینی است، این منطقه در گسل «تلو» قرار دارد و آب رودخانه جاجرود را تهدید می‌کند.

*پساب گورستان وارد محیط می‌شود

حسن اصیلیان، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره احداث گورستان در محدوده «تلو» می‌گوید: بیشتر آلودگی‌های ناشی از احداث گورستان، در آب‌های جاری است. پساب گورستان وارد محیط می‌شود. این مسئله در مورد بهشت زهرا نیز رخ داده است به طوری‌که پساب را در رشته قنوات قدیمی منطقه رها شده و باعث مشکلات بعدی می‌شوند.
وی تأکید می‌کند که برای احداث این گورستان، باید جهت باد، تردد، آب‌های زیرزمینی و وضعیت خروج آب غسالخانه مورد توجه قرار گیرد.
به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گورستان‌ها طرح جامع دارند و در مکانیابی آن‌ها حتماً باید نظر محیط زیست لحاظ شود.
اصیلیان می‌گوید: مشکلات امروز مردم باقرشهر در جنوب تهران در صورت ساخت گورستان در منطقه تلو در آینده برای مردم شمال شرق تهران نیز تکرار می‌شود.

*قالیباف بر احداث گورستان جدید در شرق تهران تاکید دارد

محمدباقر قالیباف که 3 سالی است مدیریت کلان شهر تهران را بر عهده گرفته، با اشاره به منتفی شدن ساخت گورستان در غرب تهران به خبرنگار فارس گفت: شهرداری کرج از پذیرفتن اموات تهرانی‌ها خودداری می‌کند زیرا معتقد است مرده‌های تهرانی‌ها نباید در گرمدره(کرج) دفن شود.
وی تصریح کرد: مجوز احداث گورستان در غرب تهران در منطقه گرمدره در سال 73 توسط شورای اسلامی شهر تهران صادر شده است و در آن زمان اصلا گرمدره تبدیل به شهر نشده بود.
به گفته شهردار تهران، تعدادی از کارشناسان معتقدند، به دلیل وزش باد شرق به غرب هم نباید گورستانی در این منطقه ایجاد شود چرا که با وزش باد از شرق به غرب مشکلات بهداشتی برای شهروندان در این ناحیه ایجاد می‌شود به همین علت احداث گورستان در غرب تهران در منطقه گرمدره منتفی شد.
قالیباف تاکید کرد: باید یرای احداث گورستان جدید در تهران چاره‌اندیشی کنیم چرا که تا چند وقت دیگر ، نمی‌توان مرده‌ای در بهشت زهرا دفن کرد.
شهردار تهران درباره ساخت گورستان در «تلو» می‌گوید: با رایزنی‌های انجام شده، به زودی تکلیف گورستان شرق مشخص می‌شود.
قالیباف در ادامه می‌گوید: این مشکل هنوز برطرف نشده و در شهرداری تهران بر این اعتقادیم که نه تنها بهشت زهرا ظرفیت ندارد، بلکه امکان توسعه آن هم وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه در شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری بر این باور هستیم که باید حتماً گورستان عمومی در شرق تهران وجود داشته باشد، گفت: در این خصوص بررسی‌های لازم انجام و مسائل زیست محیطی آنجا هم مورد مطالعه قرار گرفته ولی تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.
شهردار تهران اضافه می کند: مسئولان دربخش‌های دولتی و شهرداری به یک اتفاق نظر برسند تا از این مشکل که فکر می‌کنم در حال تبدیل شدن به یک اضطرار است رهایی یابیم.

*تهران نیازمند 5 گورستان رسمی است

کلانشهر تهران به جز بهشت‌زهرا(س) به 4 گورستان رسمی دیگر، در چهار نقطه شمال‌شرقی و شمال‌غربی و جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی نیاز دارد ولی هنوز پس از کلی نامه‌نگاری و پیگیری حتی یک گورستان جدید هم در پایتخت احداث نشده است.
کلانشهر تهران به صورت بالقوه در معرض بحران‌های طبیعی است و بهشت‌زهرا(س) به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی دفن متوفیان بی‌شمار تهران باشد.
اگر گورستان‌های جدید در تهران احداث شود، همچنین آلودگی‌های صوتی و مشکل ترافیک به خصوص در روزهای پایانی هفته به شدت کاهش می‌یابد.

* اگر بهشت زهرا توسعه پیدا کند،10 سال برای مردن وقت هست

در صورت اجرایی شدن طرح توسعه 160 هکتاری بهشت زهرا (س) ظرفیت این گورستان تا 10 سال آینده افزایش خواهد یافت.
اگر این 160 هکتار زمین به ظرفیت بهشت زهرا (س) اضافه شود، بخشی از مشکلات کمبود جا برای دفن اموات تهرانی‌ها برطرف می‌شود.
شهرداری تهران برای توسعه بهشت زهرا(س) تاکنون 12 میلیارد تومان هزینه کرده است ولی برای توسعه آن با مشکلاتی مواجه شده است.
مثل اینکه تهرانی‌ها هم باید دغدغه مسکن در این دنیا را داشته باشند؛ هم مشکل مسکن آن دنیا.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد