کشــــــــــــــــــکول

همه چی اینجا پیدا میشه

کشــــــــــــــــــکول

همه چی اینجا پیدا میشه

سفر دو روزه رئیس جمهور به ترکیه پایان یافت

سفر دو روزه رئیس جمهور به ترکیه پایان یافت
گفت و گوهای احمدی نژاد و گل
گروه سیاسی، مریم جمشیدی؛ سفر دوروزه محمود احمدی نژاد به ترکیه اگرچه انتظار می رفت فرصتی مناسب جهت امضای قراردادی بزرگ در حوزه انرژی را فراهم کند اما گفته می شود پیام محرمانه یی که امریکا یک روز قبل از انجام این سفر به رئیس جمهوری ترکیه داد، مانع از آن شد تا تفاهمنامه انتقال گاز ایران به ترکیه میان احمدی نژاد و گل امضا شود.هرچند هیچ یک از دو رئیس جمهوری ایران و ترکیه حاضر نشدند به این موضوع صراحتاً اشاره داشته باشند، بنابراین ترجیح دادند امضا نشدن قرارداد گازی سه و نیم میلیارد دلاری را به گونه یی دیگر توجیه کنند.

دین شکل که احمدی نژاد و گل پس از پایان ملاقات شان که پشت درهای بسته صورت گرفت، اعلام کردند برای دست یافتن به توافق نهایی درباره انعقاد قرارداد گازی به زمان بیشتری نیاز دارند.موضوع سفر محمود احمدی نژاد به ترکیه از زمستان گذشته مطرح شد و اردیبهشت ماه امسال بود که مقامات دو کشور نسبت به احداث یک خط لوله جدید به عنوان یک منبع مورد اعتماد برای ارسال گاز ایران به ترکیه به توافق رسیدند. ایران بعد از روسیه دومین کشور تامین کننده گاز ترکیه است. به همین خاطر وقتی رئیس جمهوری ایران راهی کشور همسایه ترک خود شد، انتظار می رفت این تفاهمنامه به قرارداد تبدیل شود به خصوص که روابط تهران- آنکارا پس از به قدرت رسیدن حزب اسلامگرای عدالت و توسعه ارتقا یافته است. اما به رغم این موضوع با پیام محرمانه یی که از سوی کاخ سفید به عبدالله گل تسلیم شد، روسای جمهور ایران و ترکیه نتوانستند در زمینه احداث یک خط لوله مشترک گاز قراردادی را به امضا برسانند. هر چند برخی رسانه ها اختلاف بر سر قیمت را هم از دلایل عدم این توافق ذکر کردند اما مانع اصلی مخالفت امریکا با انعقاد چنین قراردادی بود.

واشنگتن روز چهارشنبه به ترکیه نسبت به امضای قرارداد گازی با تهران هشدار داد و آن را برخلاف اقدامات دیپلماتیک برای متوقف کردن برنامه هسته یی ایران عنوان کرد. عبدالله گل در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی اش تلویحاً مخالفت امریکا را مورد اشاره قرار داد که مشروح این خبر در صفحه 4 درج شده است. گفته می شود در طول مذاکرات محرمانه یی که احمدی نژاد و گل داشتند و آن هنگام که در حاشیه سواحل دریای مرمره با یکدیگر گفت وگو می کردند رئیس جمهوری ترکیه پیامی را هم از سوی مقامات کاخ سفید به احمدی نژاد رساند و توصیه هایی درباره برنامه های هسته یی ایران کرد. رئیس جمهوری ترکیه در نشستی خصوصی از احمدی نژاد خواست دومین بسته پیشنهادی 1«5 را قبول کند و با پذیرش آن، از وقوع هرگونه عملیات احتمالی نظامی امریکا علیه ایران ممانعت به عمل آورد. به گزارش روزنامه حریت چاپ ترکیه گل خاطرنشان کرد؛ « ما از بسته پیشنهادی اخیر 5 عضو شورای امنیت و آلمان استقبال و حمایت می کنیم. ما این بسته را به عنوان پنجره یی رو به اقبال می بینیم. شما بهتر است این بسته را قبول کنید و بر توسعه اقتصادی کشور خودتان تمرکز کنید.»به نوشته این روزنامه، گل گفته است که «چرخش این شایعه که امریکا قصد عملیات نظامی علیه ایران را دارد، زیبنده نیست.»همچنین گل به احمدی نژاد توصیه کرده است به سخنان اوباما دل خوش نکند.

تدابیر امنیتی ویژه

در عین حال اتفاق دیگری که طی حضور احمدی نژاد در استانبول به عنوان سوژه داغ مورد توجه رسانه های ترکیه قرار گرفت تدابیر شدید امنیتی بود که همزمان با ورود رئیس جمهور ایران لحاظ شد.

عبدالله گل درخصوص علت شرایط امنیتی شدیدی که طی حضور رئیس جمهوری ایران در استانبول لحاظ شد، به اطلاعاتی اشاره کرد که پلیس این شهر، از یک تهدید امنیتی به دست آورده است. وی بدون آنکه اطلاعات بیشتری درباره جزئیات این تهدید بدهد، گفت؛ اگرچه به دلیل شرایط به وجود آمده در استانبول بسیار ناراحتم اما نمی شد گفته پلیس را نادیده گرفت. اما در کنار چنین اظهاراتی برخی رسانه های ترکیه اعلام کردند مسائل امنیتی شدیدی که در نظر گرفته شده بود به درخواست تیم حفاظت رئیس جمهوری بوده است. آنها در ادامه خاطرنشان کردند وضعیت امنیتی که برای احمدی نژاد لحاظ شد را تنها می توان با تدابیر امنیتی در زمان سفر جرج بوش رئیس جمهور امریکا مقایسه کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد